За останніми підрахунками журналістів у всьому світі є близько 400 осіб. Які претендують на роль творця найпершого автомобіля. Але хто зробив для автомобільної промисловості більше? Як розвивався автопром в одній із найбільших країн – США?
Вони народжені у Сполучених Штатах
Перші автомобілі називали відповідно прізвищ розробників, що дозволило останнім досить швидко прославитися. За понад сто років на американському автомобільному ринку з'явилося безліч компаній-виробників транспортних засобів. Деякі з них стали міжнародними гігантами та працюють до наших днів. А інші, з різних причин, промайнули яскравими зірками на автомобільному небосхилі і закрилися. Найбільш значними були і залишаються:
- Ford.
- Chrysler.
- Lincoln.
- Dodge.
- Jeep.
- Cadillac.
- Chevrolet.
- Hummer.
- Imperial.
- DeSoto.
- Fargo.
- Mercury.
- Plymouth.
- Chalmers Automobile Chalmers.
- General Motors.
- Buick.
- GMC Truck.
- Pontiac.
- Tesla.
- Ram Trucks.
Спочатку американські автомобільні заводи були націлені на випуск якісних транспортних засобів за доступними цінами. Щодня з конвеєрів країни сходять близько десятка тисяч машин, які залишаються якісними та доступними для всіх, як і перші авто Генрі Форда. Саме тому досі американські марки авто залишаються лідерами з продажу.
Деякі автовласники, купуючи або орендуючи машину, хочуть більше дізнатися про бренд і поринають у цікавий та захоплюючий світ автомобільної історії. І це не дивно – адже кожна американська марка це унікальні особливості розвитку, довгий шлях до успіху та завоювання популярності.
Основні віхи історії автопрому Америки
Згідно з дослідженням автомобільного історика Скотта Брейлі, лаври першопрохідника в американському автопромі завоював Джон Вільям Ламберт, житель штату Огайо, який ще в першій половині 1891 року сконструював машину з двигуном внутрішнього згоряння. Автомобіль мав три колеса та одноциліндровий чотиритактний мотор. Після успішних випробувань винахідник виставив своє дітище на продаж за чималою на той час вартістю – 550 доларів.
Офіційним творцем автомобіля вважається німець Карл Бенц, оскільки він першим отримав патент на винахід, негласним "батьком" автопрому є все ж таки Генрі Форд. Саме завдяки йому машина з дорогої іграшки лише для багатих перетворилася на загальнодоступний транспортний засіб. Крім того, Форд на своїх заводах першим застосував послідовне (конвеєрне) складання машин, що призвело до збільшення продажів і, відповідно, прибутку.
Компанія «Кадилак» двічі удостоювалася премією Девара від Британського Королівського автоклубу за визначні заслуги в галузі автомобілебудування. Наприклад, бренд з 1911 року оснащував машини електростартерами, а також досяг повної взаємозамінності деталей. На відміну від масової продукції Форда, ця марка була набагато досконалішою, але й коштувала вчетверо дорожче.
На жаль, багато виробників зробили ставку на випуск максимально дорогих і розкішних машин. Деякий час такі авто мали попит, але через економічні кризи спочатку знизився продаж, а потім і виробництво зійшли нанівець. Власники автомобілебудівних підприємств не змогли зрозуміти, що часи змінилися і людям потрібні надійні, економічні, недорогі машини для щоденної експлуатації.
До 1981 року США утримувало пальму першості за обсягами виробництва та продажу транспортних засобів. Потім уперед вирвалася Японія, а з 2009 року – Китай. Зараз Америка виробляє 8-10 млн. авто щорічно та міцно займає місце другого виробника у світі. Щоправда, акцент змістився з легкових машин на випуск пікапів, позашляховиків та мінівенів.
Американські автолегенди
Завдяки американцям у світі з'явилися кабріолети, маслкари, величезні купе, розкішні седани та багато інших моделей, які досі цінують знавці. Найяскравішими представниками класу найвизначніших однозначно є:
- Cadillac Eldorado, що прийшов в автосвіт кінця 1950-х років, який вражає уяву незвичайним космічним дизайном. Кілограми хрому, складні поверхні, велика кількість плавців зробили модель справжньою класикою;
- в автопарку компанії Ford досить багато культових моделей, однак саме Ford Model 18 це перший масово випускаємий транспортний засіб, забезпечений восьмициліндровим двигуном. Виготовлялася і продавалася модель до 1934 року, а зараз такі машини є величезною рідкістю;
- для перемог на автодромі Сарте було створено Ford GT40, який мав відтіснити автомобілі Ferrari з перших місць п'єдесталу. Нехай не одразу, але машина своє завдання виконала. Модель була союзом гранично легкого шасі, кузова зі складних матеріалів і потужного восьмициліндрового мотора. Зараз компанія випускає вже третє покоління моделі;
- своєрідним викликом «Великої депресії» став розкішний, потужний і дуже дорогий автомобіль моделі J виробництва компанії Duesenberg. Для свого часу він був зразком розкоші, а зараз усі авто цієї марки коштують понад мільйон доларів;
- символом перемоги у Другій світовій війні та епохи загалом став легкий командирський позашляховик Willys MB. Незважаючи на те, що створювався він у вкрай стислий термін, завдяки продуманій конструкції, невеликій масі, високій прохідності, машина завоювала широку популярність у військах;
- незважаючи на найпростішу в технічному плані конструкцію, американським спорткаром всіх часів однозначно є Chevrolet Corvette. Модель пережила безліч рестайлінгів і успішно випускається досі;
- водночас найвідоміший за межами Америки автомобіль – це легендарний Ford Mustang. Випуск моделі розпочався в середині 60-х років у класі недорогих спортивних машин. Авто завоювало серця мільйонів людей у всьому світі, ставши культовим. Ікона американського стилю випускається компанією без перерви і досі залишається популярною;
- найважливішою машиною для світового та американського автопрому залишається «Бляшана Ліззі» — перша, без перебільшення народна модель Ford Model T. З'явившись у 1908 році вона недорого коштувала, мала кілька варіантів кузова і кольору, що було на той момент революційним рішенням. Випуск авто продовжувався аж до 1927 року;
- першим і головним уособленням епохи появи електрокарів заслужено вважається Tesla Model S. До виходу на ринок цієї моделі електро автомобілі були вкрай рідкісними, вважалися непрактичними, являючи собою маленькі машини з дешевими салонами, мізерним запасом ходу та невиправдано дорогою ціною;
- у класі пікапів пальма першості належить Ford F-250, який почали випускати з 1967 року та продовжують досі. Перші екземпляри мали надто велику витрату палива, але зараз машина стала набагато економічнішою;
- першою машиною, яка розганялася до 100 км за 12 секунд, була культова Chevrolet Bel Air Sport Coup. Модель відрізнялася унікальним зовнішнім виглядом, але була знята з виробництва у 1975 році;
- першим дизайнерським маскл каром визнана модель Dodge Charger, чий агресивний і зловісний вигляд зробив її дуже популярною у Голлівуді 1960-х років;
- одним із найкрутіших сімейних автомобілів класу універсал із величезним багажним відділенням на 2400 літрів є Oldsmobile Cutlass Cruiser, який почали випускати у 1970-і роки. Машина стала символом одноповерхової Америки.
Допомагаємо орендувати машину мрії
Без сумніву, Сполучені Штати Америки завжди вміли здивувати решту світу і продовжують успішно це робити досі. Водії України цінують американські моделі за багату комплектацію, потужні мотори, оригінальний та самобутній дизайн, просторий салон та місткий багажник. Компанія Narscars пропонує взяти на прокат у Києві та великих містах країни наступні моделі американських авто та переконатися у їх перевагах.
- Легендарний електрокар Tesla Model S з появою якого почалася нова епоха в автомобілебудуванні.
- Ford Mustang Cabrio - рестайлінг культового спорткара. Модель подарує вам відчуття справжнього драйву та свободи.
- Ford Fiesta - нетиповий для Америки маленький і моторний малолітражний хетчбек - один з найбільш вдалих автомобілів компанії, який без перерв випускається з 1976 року і досі.
- Chevrolet Spark – ще один яскравий представник класу компактних хетчбеків.
Взяти машину в оренду зможе будь-який українець чи гість країни, який досяг 23-річного віку та має водійський стаж понад 2 роки. Насолодитися швидкістю, просторим салоном, відкритим небом над головою (в кабріолеті) легко: достатньо мати при собі посвідчення водія, паспорт та ідентифікаційний код (для громадян України). Декілька хвилин на оформлення, і ви - король дороги!