Сто років тому, практично одночасно в Європі та США з'явилася ідея давати свій автомобіль всім бажаючим у тимчасове користування. Є кілька претендентів на звання першовідкривача цього бізнесу, завдяки яким сьогодні в Україні, як і в усьому світі, кожна людина може орендувати необхідне транспортний засіб для своїх цілей. Одним з головних рушійних чинників розвитку послуги експерти вважають високий попит на автомобілі, задовольнити який не змогло навіть серійне виробництво.
Не обійшлося тут і без жінок: якийсь торговець катастрофічно запізнювався на побачення, і місцевий механік надав сусідові послугу & ndash; дав в користування свою машину, попередньо прикрутивши до переднього лівого колеса лічильник пробігу.
Джо Сандерс – перший автопрокат в історії
Підприємливого механіка звали Джо Сандерс, а першим прокатним автомобілем став Ford Model T. Завдяки невисокій ціні в 10 центів за милю (близько 1.6 км), що при середній зарплаті приблизно 50 доларів було зовсім небагато, бажаючих скористатися послугою було стільки, що вже через півроку автопарк налічував 18 Фордів (ціна кожного в 1917 році 350 доларів). Підприємець заснував першу фірму автопрокату «Сандерс Систем»і працював спочатку тільки в штаті Небраска. Однак, у зв'язку зі зростаючим попитом, незабаром послідувало відкриття невеликих філій компанії в 20 штатах (56 містах) США.
Бізнес настільки бурхливо розвивався, що Сандерс зміг би відкривати філії по всій Америці і заробити мільярди доларів, але грянула Велика Депресія 1929-1933 рр. Багатообіцяюча компанія не пережила падіння попиту і збанкрутувала.
Jacobs, Hertz и Мартин Сикст
Основним американським конкурентом і послідовником Сандерса був молодий чиказький бізнесмен Уолтер Джекобс. У 1918 році він відкриває свою фірму з прокату, що складається з 12 автомобілів Форд, особливістю якої були усунення неполадок і техогляд в належних йому гаражах. Всього 5 років знадобилося бізнесменові, щоб до 22 років заробити мільйон доларів.
Перебуваючи на вершині успіху в 1923 році, Джекобс продає процвітаюче підприємство Джону Хертц, господареві транспортної фірми. Надалі Hertz змінила кількох власників, але до 1968 року беззмінним президентом компанії був Уолтер Джекобс. Саме він запропонував розміщувати пункти оренди на вокзалах і в аеропортах, а пізніше ввів оплату послуг банківськими картами. Багато в чому завдяки Джекобсу « The Hertz Corporation & raquo; залишається в числі головних гравців у цьому сегменті ринку.
Цікаво, що найпершою фірмою була європейська Sixt, відкрита в 1912 р мюнхенців Мартіном Сикстом. Спочатку вони здавали в оренду виключно німецькі машини, але зараз мережа охоплює 105 країн, маючи в своєму розпорядженні 4 500 прокатними пунктами і гігантським автопарком понад 220 000 авто.
Бум автопрокату
Після закінчення Другої світової почався стрімкий підйом економіки і зростання туризму, обгрунтований проривом в авіаперевезеннях. Людей охопила жага нових вражень і відкриттів, а значить, знову виріс попит на послуги компаній з прокату транспортних засобів.
На « післявоєнної » хвилі з'явилося кілька фірм. Найбільшою і понині діє з них стала американська Avis, заснована військовим льотчиком у відставці Уорен Авіс в 1946 р Він почав свій бізнес в маленькому аеропорту заштатного містечка Іпсіланті (Мічиган), маючи в своєму розпорядженні всього три машини. Однак вже через 7 років фірма стала другою за величиною в США, а її представництва були у всіх великих містах. Всього три роки знадобилося компанії для відкриття своїх філій в обох Америках, Європі і зараз її представництва є в 165 країнах (більше 5 700 прокатних пунктів).
Приблизно в той же час почали свою роботу:
- Enterprise – 1957;
- National – 1947;
- Europcar – 1949;
- Alamo – 1974;
- Thrifti – 1958.
Вітчизняний автопрокат
Автором масштабного проекту по впровадженню прокатних контор прийнято вважати Микиту Хрущова. Саме він в середини 1956 року запропонувала відкривати перші пункти оренди автомобілів в СРСР для того щоб ліквідувати недолік транспортних засобів на ринку послуг. У Першому пункті прокату (Москва, 1956 рік) було 80 авто, вже до 1962 року такі контори з'явилися в 40 містах країни. В основному, вони були укомплектовані « Волга » ;, « Победами » і « Москвичами » ;. Громадяни могли орендувати машину на час від 1 годину & ndash; 1 місяць. На жаль, після відставки Хрущова, в 1964 вони закрилися.
До перебудови автопрокат в Києві або інших містах залишався мрією, але в 90-ті роки порожню нішу зайняли великі іноземні гравці, а трохи пізніше з'явилися українські фірми. Тривалий час послугами оренди могли користуватися тільки дуже заможні люди, але тепер взяти авто, наприклад, в NarsCars по кишені будь-якому українцеві.
Що зараз?
На сьогоднішній день більше половини українського ринку автопрокату контролюють три великі закордонні компанії, причому основна частка (26%) належить Sixt. Решта місць розподілені між місцевими фірмами, які поки не можуть похвалитися великими автопарками і настільки високим сервісом.
Однак, головною тенденцією експерти називають інтерес клієнтів саме до національних прокатникам, що пов'язано з високим рівнем послуг, що надаються, численними акціями і більш низькими цінами на авто (в середньому, вартість машин аналогічних класів у локальних фірм на 20-30% нижче). Крім того, локальний автопрокат пропонує тарифи вихідного дня і сезонні знижки, що робить оренду машини вельми доступною. Тому не дивно, що згідно зі статистикою, близько 70% клієнтів складають громадяни України.
Найчастіше, наші фірми мають у своєму розпорядженні великим вибором моделей навіть при відносно невеликому автопарку, оскільки від 70 до 90% авто в міжнародних компаніях бувають вже зарезервовані іноземними туристами. Особливою популярністю користуються машини економ і середнього класу, позашляховики (для зимових подорожей).